Тиждень хімії


Тиждень хімії
                "ХІМІЯ В НАШОМУ ЖИТТІ"                
2016 - 2017 н.р.
          
       Планування тижня хімії

Понеділок відкриття «Тижня Хімії»
1.
Відкриття та оголошення програми тижня хімії
«Хімія в нашому житті»

7-11клас
2.

Година цікавої хімії   
«Моє перше знайомство з хімією»

6-7клас
Вівторок
1.
7-10клас
2.
10 клас
Середа
1.
10 клас
2.
Підбиття підсумків конкурсу на кращу хімічну газету
7-10клас
четвер
1.
10-11 клас
2.
10-11 клас
п’ятниця
1.
Проведення хімічного вечора для учнів 6  класу
6 клас
2.
Підбиття підсумків
7-11клас

Металург – в результаті перетворення руди в метал одержуємо новий матеріал,необхідний для виробництва машин, станків.
Енергетик -  добуває електричну і механічну енергію із природного палива.
Будівельник – змішує порошок цементу з водою та піском і отримує цементний розчин.
Сільське господарство – дає мінеральні добрива , захист рослин від хвороб, тваринництву - корма, лікарські препарати, засоби санітарії.
Харчова промисловість - виробництво крохмалю, цукру, оцту, спирту, маргарину.
Охорона здоров'я - виготовлення мед. препаратів для лікування хвороб, для знеболювання,виготовлення препаратів крові, суглобів, серцевих  клапанів, зубних протезів.
В побуті – використовують в їжі, в одязі, взутті, в виробництві мила, пральних порошків, соди, дезінфікуючих та профілактичних речовин, засобів для виведення плям, лаків, фарб, парфумів, ліків, харчових речовин.
О!!!! Хімія!
1. Найкраща із наук.
Ти ворогом і другом можеш бути.
Убити все живе й допомогти,
Красу життя сповна відчути.
Усе залежить від тих рук,
В яких твої досягнення і сила.
Від розуму  і мудрості людини.
2. Я до всього справу маю:
Грунт у полі удобряю,
Урожай оберігаю,
Я перу і прибираю,
Я годую й одягаю,
І метал я добуваю,
Я лікую й зберігаю,
Я будую й освітляю
І у космос  я літаю.
А запитання моє -
Відгадайте хто я є ???
3. Є у школі дивний кабінет
І вчать цікавий там предмет.
Там учителя немає -
Чаклун уроки викладає.
Під чарівними руками
Полум'я світиться вогнем. 
То жовтим , то стає червоне.
То зелене, то бордове.
Ось іскри догори летять,
Нагадуючи зорепад,
То щось у колбі заклекоче,
Назовні вирватися хоче.
Неслухняна рідина
І все шипить шумить вона.
Ось до прозорої води
Таку ж прозору додали.
І раптом осад випадає,
А потім знову десь зникає.
Таки дійсно щастя є -
Коли чаклун знання дає.

Дослід №1 3. Пірнаюче яйце.         
У стакан з розчином хлороводневої кислоти опустіть яйце. Воно тоне, але за якийсь час спливає на поверхню, а потім знову «пірнає». Чому?
На поверхні яйця починається взаємодія між кальцій карбонатом, що міститься в шкаралупі, та хлороводневою кислотою, унаслідок чого утворюється вуглекислий газ, бульбашки якого «прилипають» до шкаралупи й піднімають яйце вгору. На поверхні розчину буль­башки відриваються й піднімаються в повітря, яйце знову «пірнає» на дно, а потім знову піднімається. Воно пірнає доти, доки не розчи­ниться його шкаралупа.

 А тепер діти скажіть мені, буває дим без вогню?
Дослід №2 «Дим без вогню?»
Дим без вогню.
У чисту суху широкогорлу колбу об'ємом 200 мл наливають 5-10 мл концентрованого розчину хлоридної кислоти. Обертальним рухом колби змочують кислотою стінки посудини, виливають надлишок розчину і щільно заривають пробкою. В іншу, точно таку ж, колбу аналогічним способом набирають розчин аміаку (25%).
Під час досліду колби відкривають і з'єднують горлечками одна до іншої, повертаючи їх у такому положенні на 180o. Колби заповнюються густим білим димом.

                               Загадки.
На полі вродився, на заводі зварився —
Нам усім знадобився.           (Цукровий буряк)

Чорний Іван —дерев'яний кафтан.
Де носом поведе, там мітку прокладе.          (Олівець)

    У воді росте, у воді кохається.
В воду попаде — враз води злякається.            (Сіль)

Що за чиж на темнім полі
Креслить носом білий слід?     (Крейда)

Їх смак нам звичний і приємний.
В них білий колір, зрідка темний.
В природі завжди їх доволі.
Ну, як ви думаєте: що це?       (Сіль)

Їх смак відразу ж розпізнаєш ти,
Коли лимон чи яблуко візьмеш до рота.
Від них всі речі треба берегти —
Така вже в речовин у цих робота.
Руйнують, роз'їдають, посуд рвуть...
Скажи: як речовини ці зовуть?        (Кислоти)

«Живим сріблом» мене називають,
Ще у пристрої медичні заливають,
Та брати в руки категорично забороняють.         (Ртуть)

Не їдять мене й не п'ють,
«Синім каменем» зовуть.
Полікуєш мною виноград —
Врожаю гарному ти будеш рад.      (Мідний купорос)

Хоч не можу я горіти,
Мене треба погасити —
Буду вам добро робити,
Хату зможу побілити,
Змурувати диво-дім —

Буде добре вам у нім.       (Вапно)


Модель у нього, як у Всесвіту.
Він має масу, розміри, величину й орбіту.
Усе в нім в ритмі, в русі, впорядковано,
Від людського ока все приховано.
І здивував і вразив весь народ,
Модель його створивши, Резерфорд.
Багато можна ще сказати про того, Чия назва...        (Атом)

В  соді склі кухонній солі
Срібно-білий активний метал
Я з металами стою  хоч м'який як масло
Жовтим полум’ям горю
Й довго не гасну
Я поширений доволі
В соді в склі в кухонній солі

Дослід №3 « З металічним натрієм»
Шматочок металічного натрію кладемо у воду і додаємо індикатор фенолфталеїн-розчин отримує малиновий окрас.

Конкурс  «Хімічний  елементарій»
В коробках знаходяться речовини  по запаху  треба визначити в якій коробці знаходиться дана речовина ? Та дати їй назву .
Визначити назву першої букви ,написати її на дошці , і на цю букву знайти в періодичній таблиці хімічний елемент.

Дослід  №4  «Неспалима   хустка»
Хустинку просочіть розчином натрій силікату (канцелярський клей), висушіть і акуратно складіть. Для демонстрування негорючості хустинку облийте спиртом і підпаліть. Спирт згоряє, а тканина, просочена натрій силікатом, залишається не пошкодженою.
 
Дослід №5  «Фараонові  змії»
Змії" з глюконату кальцію Найкраще проводити експерименти з тих речовин, які безпечні, навіть якщо їх використовувати за межами спеціально обладнаній лабораторії. "Фараонова змія" з глюконату кальцію виходить досить просто. Для цього буде потрібно 2-3 таблетки лікарського препарату і кубик сухого пального. Під впливом полум'я починається реакція, і з таблетки виповзає сіра "змія". Такі досліди з глюконатом кальцію цілком безпечні, але все ж варто дотримуватися обережності при їх проведенні. Формула хімічної реакції наступна: C12H22CaO14+O2 = 10C + 2CO2^ + CaO + 11H2O Як бачимо, відбувається реакція з виділенням води, вуглекислого газу, вуглецю та оксиду кальцію. Саме виділення газу і зумовлює зростання. "Фараонові змії" виходять в довжину до 15 сантиметрів, але вони недовговічні. При спробі взяти їх у руки вони розпадаються.

Дослід № 6. Пір'я в діамантах.
Приготуйте гарячий концентрований розчин» до складу якого ма­ють входити кухонна сіль (натрій хлорид) та цукор (сахароза). Задля цього в 50 мл води, яка кипить, розчиніть 30г NaCl і 30 г C12H22Оn . Потім, не охолоджуючи розчин, опустіть у нього заготовку «пір'я», вирізану із цупкого паперу, й залиште розчин охолоджуватися до кімнатної температури. Після охолодження розчину заготовка ви­явиться покритою безбарвними кристалами, схожими на коштовне каміння. Для того щоб вони не обсипалися з паперу, обприскайте їх безбарвним лаком для волосся з аерозольного балончика.


Дослід №7  «Вогнетривка  нитка»
Бавовняну нитку кілька разів просочують насиченим розчином кухонної солі і висушують. Для досвіду береться не занадто важкий предмет, наприклад кільце. У нього протягають нитку, просочену розчином, а кінці прив'язують до двох штативів,  встановлених один від одного на відстані довжини нитки. Кільце поміщають приблизно посередині нитки. Потім нитку підпалюють з одного кінця за допомогою сірника. Вогник пробігає до іншого кінця, однак кільце продовжує висіти і не падає. 


Дослід №8 «Пінна  вечірка»
Беремо 4 стакани, наливаємо по 3 ст. ложки води додаємо 4 різних барвники в кожен стакан, миючий засіб для миття посуду, одну столову ложку соди у кожну склянку все змішуємо і додаємо оцет.

Підсумки тижня хімії
Хімія весела штука, вона оточує нас всюди.
Куди не глянь, усе вона.
Повітря, хмари та вода.
Як усе це поєднати? Та зрозуміти, все це, як?
Вивчати, вивчати та ще раз вивчати.
Закликала нас хімія.

Проводився конкурс хімічних газет, де були розподілені місця: 
І місце – Теплинскький Кирило (назва газети «Хімія в медицині») 8 клас;
ІІ місце – Прокопенко Влада (назва газети «Хімія в побуті») 10 клас;
ІІІ місце – Романенко Анастасія (назва газети «Хімія в криміналістиці») 8 клас;

Комментариев нет:

Отправить комментарий